Diş Tedavisinden Korkan ya da Koordine Olamayan Hastalar Nasıl Tedavi Edilir?

Diş tedavisinden korkan ya da koordine olamayan hastalar nasıl tedavi edilir sorusunun yanıtı oldukça geniş bir kitle için çok önemlidir. Çünkü pek çok hasta dişlerinde çeşitli sorunlar yaşıyor olmalarına rağmen, diş tedavisi fobisi sebebi ile tedavilerini ertelemektedir. Tedavinin ertelenmesi ise çok daha ciddi sorunlara yol açabilir. Diş hekimi korkusunun en yaygın nedeni erken yaşta travmatik bir diş deneyimidir. Ebeveynlerin çocuğu yanlış ve acı verici tedaviler ile korkutması, erken yaşlarda daha sonra düzeltilmesi çok zor olan fobilerin gelişmesine yol açar. Bu korku nedeniyle aslında çok kolay olan diş tedavileri ertelenmekte ve daha karmaşık hale gelebilmekte, hem zaman hem de maddi külfet getirmekte ve daha uzun tedavi seansları gerektirebilmektedir. Çürükler basit ve ucuz bir dolgu ile erken evrelerde tedavi edilebilse de ileri evrelerde daha büyük dolgular, kanal tedavileri ve hatta çekimlerle karşılaşılmaktadır.

Diş Hekimi Korkusu Neden Oluşur, Nasıl Aşılır?

Diş hekimi korkusunu önlemenin en kolay yolu, diş hekiminin müdahalesini gerektirecek sorunları önlemektir. Bunun için ebeveynlere büyük iş düşmektedir. Bu süreçteki ilk adım, çocuğu dişlerini fırçalamaya alıştırmaktır. Anne ve baba çocuğa örnek olmalı ve yemekten sonra dişlerini birlikte fırçalamalıdır. 5-6 yaş altı çocuklar el-göz koordinasyonunu tam olarak geliştiremeyebilir. Bu nedenle çocuğun dişlerini fırçaladıktan sonra anne mutlaka kontrol etmeli ve gerekirse tekrar fırçalamalıdır.

Çocuklar kendileri için yapılmış özel fırça ve macunları kullanmalıdır. Bu yaşta çocuğun diş hekimine de alışması gerekir. İşlem yapılmamış olsa bile diş hekimine gitmeli ve çocuğa korkutucu işlemin yapılmadığı konusunda güvence vermelisiniz.

Diş tedavisinden korkan ya da koordine olamayan hastalar nasıl tedavi edilir sorusuna verilmesi gereken en doğru yanıt diş hekimi korkusunu yenmektir. Diş hekimi korkusunu yenmenin en iyi yolu tedavileri geniş periyotlara bölmek, basit işlemlerle başlamak, ağrılı işlemleri daha sonraya ertelemek ve hastaya alışması için zaman tanımaktır. Böylece korkan hastaların önemli bir bölümü tedavi edilebilmektedir.

Korkusunu Aşamayan Hastalar Nasıl Tedavi Edilir?

• İntravenöz veya oral sedasyon: Genel anestezist hastayı tamamen bilinçsiz bırakmadan yarı bilinç düzeyine getirebilir. Bu intravenöz veya oral ilaçlarla yapılabilir. Bu yöntemde hasta komutlara cevap verebilmektedir ve iletişime açıktır. Yarı bilinçli bir durum olarak da tanımlanabilir.
  • Bilinçli Nitröz Oksit Sedasyonu: Ülkemizde nadiren kullanılmasına rağmen özellikle Amerika'da oldukça yaygın bir kullanım alanına sahiptir. Bu yöntem çok basit ve güvenlidir. Hastaya hava yolu ile nitröz oksit gazı verilir. Bu gaza gülme gazı da denir. Nefes almaya başladıktan sonra hafif bir sarhoşluk olur. Bu yöntemle tedaviye başlandıktan sonra gerekli enjeksiyonlar vb. yapılır. Bundan sonra gaz soluma dursa da diğer işlemler rahatlıkla yapılabilir. İnhalasyon işlemi bittikten 5 dakika sonra hasta rahatlıkla sandalyesinden kalkıp evine veya işine gidebilir. İşlemden sonra refakatçiye gerek yoktur.
  • Daha Az Ağrılı Cihazların Kullanımı: Son yıllarda enjeksiyonları (iğneleri) kolaylaştıran bazı elektronik cihazlar geliştirilmiştir. Bu sayede hissedilmeden kolayca enjeksiyon yapılabilmektedir. Ancak kullanılan bazı lokal anestezikler nedeniyle krem ​​şeklinde uyuşma sağlanabilmektedir. Bu yöntem diş tedavisinden korkan ya da koordine olamayan hastalar nasıl tedavi edilir sorusuna yanıt olarak verilebilir.