Ağız İçinde Aft Neden Oluşur, Nasıl Tedavi Edilir?

Ağız içinde aft neden oluşur, nasıl tedavi edilir sorusuna yanıt vermeden önce aft adlı bu problemin ne anlama geldiğini bilmek gerekir. Aft ya da aftöz ülser, dudakların iç kısımlarında ve yanaklarda, dilde, damakta veya diş etlerinde oluşan ağız ülserlerine verilen isimdir.

Aft Nedir?

Bulaşıcı değildir ancak sarı veya kırmızı kenarları ve beyaz merkezi olan küçük lezyonlardan oluşur. Ağız ülseri olarak da bilinen aftların kesin nedeni tam olarak bilinmemektedir. Ancak ülserlerin darbelere, ağzın içini ısırmaya, beslenme hassasiyetlerine, vitamin eksikliğine, strese, ağız ve diş sağlığının ihmal edilmesine, bazı hastalıklara ve hormonal değişikliklere bağlı olduğu söylenebilir.

Aftlar, ağzın hassas bölgelerinde meydana geldikleri ve bazen yutma güçlüğüne neden oldukları için kişinin yemek yemesini veya içmesini engelleyebilir. Aftlar genellikle 5 ila 10 gün içinde kendiliğinden geçer, ancak ağrı şiddetli ve sürekliyse doktora başvurmak gerekir.

Aft adlı bu yaralar büyüklük ve iyileşme süresine göre üç gruba ayrılır. Çapı 1 cm'den küçük olan aftlar en sık görülen aft türüdür ve iz bırakmadan kısa sürede iyileşir. 1 cm'den büyük aftların iyileşmesi daha uzun sürer ve iz bırakabilir. Yutak veya yemek borusunda da büyük aftlar oluşabilir. Herpetiform ülserler çok nadir görülen bir ülser türüdür. Birkaç ülseri bir arada gösteren bu tür aftların iyileşme süresi 1 ayı bulabilir.

Aft Neden Oluşur?

Aft oluşumunun sebebi tam olarak bilinmemekle birlikte, bazı hastalıkların ve bazı çevresel faktörlerin neden olduğu varsayılmaktadır. Ağız içinde afta neden olabilecek faktörler şu şekilde sınıflandırılabilir:

• Folik asit, B12, demir, çinko olmak üzere vitamin ve mineral eksikliği,
  • Yanağı ısırmak,
  • Ergenlik, adet veya gebelik dönemindeki hormonal değişiklikler,
  • Yemekleri çok sıcak halde tüketmek,
  • Stres ve kaygı,
  • Genetik faktörler,
  • glüten, çikolata, süt, yer fıstığı, fındık, badem, domates, incir, limon, çilek, inek sütü, sirke, turşu, tuzlu ve baharatlı yiyecekler başta olmak üzere gıda hassasiyetleri,
  • Çok asitli ve acı besinler tüketmek.

Ağız içinde aft neden oluşur, nasıl tedavi edilir sorusuna yanıt vermeden önce bu gibi etkenlerin farkında olmak gerekir. Aft oluşumuna neden olan etkenleri hayatınızdan çıkartmanız bu problemi tekrar tekrar yaşamanızı da engelleyecektir.

Hangi Durumda Aft İçin Doktora Gitmek Gerekir?

Eğer aft 7-10 gün içerisinde kendiliğinden geçmiyorsa bu durumun daha ciddi bir soruna neden olabileceği anlamına gelir. İlerleyici ülserler bazı komplikasyonlara neden olabilir ve ayrıca ciddi sağlık sorunlarının bir belirtisi olabilir. Ayrıca ağız ülserlerine aşağıdaki semptomların eşlik ettiği durumlarda mutlaka bir doktora danışılmalı ve gerekli tedavi planı hazırlanmalıdır.

Eğer ağızda meydana gelen aftlarda şiddetli ağrı, buna bağlı olarak ishal ve ağız içi aftı takip eden vücudun başka yerlerinde çıkan aftlar durumunda vakit kaybetmeden bir doktora gitmelisiniz. Ağız içinde aft neden oluşur, nasıl tedavi edilir sorusuna en doğru yanıt bir doktor tarafından verilecektir.